واحد امور مشتریان که تحت عنوان اکانت شناخته می شود در اصل پل ارتباطی میان مشتریان و کانون تبلیغاتی است. این بخش موظف است که کلیه خدمات مرتبط با هر برند یا مشتری را در داخل شرکت پیگیری کند و با ارائه بهترین خدمات موجبات رضایت مشتریان را فراهم آورد. این واحد ضمن اینکه حافظ منافع مشتریان است، حافظ منافع خود نزد مشتری نیز می باشد.
هیچ کمپین تبلیغاتی خود به خود از استوریبرد به دست تیم فروش نمیرسد. مدیر امور مشتریان فردی است که فرآیند تولید کمپین را مدیریت و هدایت میکند. از ارتباط با مشتری و جریان کاری تا بودجه بندی و تعیین حسابها، مدیر اکانت مسئولیتهای زیادی بر عهده دارد و به عنوان مدیر اکانت، شروع به جمعآوری تجربیاتی در این زمینه مینمایند. وقتی در این زمینه پیشرفت کردند، به رهبران ارشدی تبدیل میشوند که درآمد چند هزار دلاری دارند.
مدیر خدمات رسانی به مشتری، تلاشهای تیم خلاق شرکت را به نیازهای تبلیغکنندگان وصل میکند. او میتواند اولین کمپین را بر روی حساب جدیدی راهاندازی کند و منابع رسانهای را برای کمپینها تحقیق کند. این افراد با مدیران اجرایی کسب وکارها ارتباطی برقرار میکنند و استراتژیهایی برای مشتریان توسعه میدهند. به طور خلاصه، مدیر اکانت مسئول همه جوانب تحویل کار به مشتری است. اما نقش رهبر اکانت فراتر از ارائه چیزهایی است که مشتری نیاز دارد. مدیر امور مشتری یکی از افرادی است که به حل مشکلات میپردازد و بازار را تجزیه و تحلیل میکند و به تبلیغکنندگان کمک میکند اهداف تجاری را برای کالاها و خدمات خود توسعه دهند.
برای مدیر امور مشتریان هر روز، روز متفاوتی است اما برخی از وظایف روتین روزانه این فرد در برگیرنده بهروزرسانی وضعیت گزارشها برای مشتری، دریافت تغییرات خلاقانه از مشتری، ارائه این تغییرات به اعضای تیم خلاق و مدیر امور مالی و حسابها خواهد بود. مسئولیتهای روزانه این فرد شامل حفظ و رشد ارتباط با مشتری و مدیریت انتظارات مشتری است. تحقیق هم بخشی از وظیفه رهبر اکانت است. چه مشتری در حال تولید تراکتور باشد یا بخواهد لباسی را به فروش برساند، مدیر باید متخصص آن صنعت باشد. روز کاری مدیر اکانت ممکن است با ملاقات با مشتری آغاز شود تا درباره یک برنامه جدید بحث گردد. گاهی اوقات ممکن است مشتری بخشی از تبلیغ تلویزیونی را ببیند، بازخوردش درباره تبلیغ را ارائه کند و تغییرات نهایی را بر روی تبلیغ انجام دهد. جلسه طوفان فکری برای مشتری که میخواهد فروشش را در طبقهبندی خاصی افزایش دهد هم جزو یکی از ماموریتهاست. رهبر حساب تلاش میکند رقابت مشتریان را بررسی کند، یافتهها را یادداشت نماید و آنها را با مشتری به اشتراک بگذارد. همچنین او، مجلات و روزنامهها را برای ترندهای موجود بررسی میکند.
مدیر اکانت شخصیت خاص و صفات کاری خود را دارد. او میتواند نیازهای متعدد مشتری را برآورده کند و در عین حال خود را با تغییرات ناگهانی مسیر در بازار هم وفق دهد. او فرد بسیار سازمان یافتهای است. داشتن مهارتهای برقراری ارتباط هم جزو ویژگیهای ضروری این افراد است چون با افراد و شخصیتهای مختلفی سروکار خواهند داشت.
دیپلماسی کاری هم یکی از موارد کلیدی برای این افراد محسوب میشود.
رهبران اکانت باید بتوانند بین تیم خلاق و مشتری سازگاری خوبی ایجاد کنند. کنجکاوی هم جز صفات مهمشان است. این افراد باید بتوانند با ترندها و فناوریهای جدید آشنا باشند و بدانند این فناوریها چه تاثیری بر روی کسب وکار مشتری میگذارد. در نهایت، توانایی ایجاد یک محیط کاری سالم هم بسیار مهم است چون کارمندان شرکت ساعتهای زیادی با هم کار میکنند.