آژانس تبلیغاتی لاین لند – lion marketing agency
Professional Marketing Agency

اینفلوئنسر مارکتینگ (یا بازاریابی تأثیرگذار) شاخه‌ای از بازاریابی است که بر روی اشخاص خاصی از جامعه (یا استایل خاصی) متمرکز می‌شود. این نوع از بازاریابی، اشخاصی که بر روی خریداران بالقوه تأثیر می‌گذارند را تشخیص داده و به فعالیت‌های بازاریابی حول این اینفلوئنسرها جهت می‌دهد. در واقع اینفلوئنسرها افرادی هستند که روی تعدادی از افراد تاثیر گذار هستند.

هنگامی که یک اینفلوئنسر (یا به زبان رایج یک شاخ اینستاگرامی)[۱] محتوایی را تولید می‌کند، خود را به عنوان یک خریدار بالقوه یا شخص ثالث نشان می‌دهد و محصول را گواهی می‌کند. اشخاص ثالث حتی در زنجیره تأمین هم وجود دارد (خرده فروشان، تولیدکنندگان و غیره) یا می‌توانند به اصطلاح اینفلوئنسرهای ارزش افزوده باشند (مانند روزنامه‌نگاران، فرهنگیان، تحلیلگران، مشاوران حرفه‌ای و غیره)[۲]

ایدهٔ جریان ارتباط دو گامی در کتاب انتخاب مردم (پائول لازارسفلد، برنارد برلسون و هازل گاودت) که در سال ۱۹۴۰ میلادی مطالعاتی بر روی روند تصمیم‌گیری رای‌دهندگان انجام گرفت، پدیدار شد. این ایده در ادامه در دو کتاب تأثیر شخصی (نوشته لازارسفلد و الیهو کتز در سال ۱۹۹۵ میلادی) و تأثیر ارتباطات گسترده (نوشته جوزف کلاپر در سال ۱۹۶۰ میلادی) توسعه یافت