تحقیقات بازاریابی
در این مقاله قصد داریم به موضوع تحقیقات بازاریابی و اطلاعات بازار بپردازیم.
در تعریفی ساده، تحقیقات بازاریابی فرآیندی است که سازمان را از طریق جمعآوری اطلاعات به بازار مرتبط میکند. اطلاعات حاصله از تحقیقات بازار در کنار تجربه، شم و دانش مدیران، راهنمای ایشان در اخذ تصمیمهای درست به شمار میآید.
در دوره بازاریابی و فروش ” ستارگان فروش ” خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.
برای هر مدیر بازاریابی ضروری است به تحقیقات بازاریابی روی بیاورد
تحقیقات بازاریابی/مدیر بازاریابی
برای هر مدیر بازاریابی، مدیر برند شخصی، مدیر تبلیغات و حتی هر کارآفرینی ضروری است تا برای عرضه و فروش بهتر محصولات و خدماتش و تحقق سایر اهداف بازاریابی که در سر دارد به تحقیقات بازاریابی روی بیاورد.
ممکن است سلیقه مشتریان طی یک سال آن قدری تغییر کند که محصول پرفروش سال قبل، به دلیل تغییر نکردن بهموقع، به محصولی از رده خارج تبدیل شود
ارزشهای یک بازار نیز همواره در حال تغییر میباشند و کنترل این تغییرات و آگاهی کامل به بازار بسیار ضروری است.
به کمک تحقیقات بازاریابی به اهداف زیر دست یابید
ریسک فعالیتهای خود را کاهش میدهید.
امکان کشف و شناسایی فرصتهای نهفته در بازار را فراهم میکند.
امکان تشخیص و شناسایی مشکلات بالقوه برایتان میسر میگردد.
از نحوه عملکرد رقبای خودآگاه میشوید.
مشتریان احتمالی و فعلی خود را بهتر میشناسید.
بیشتر بخوانید: بازاریابی و فروش و استراتژی هایی برای توسعه آن
محقق بازاریابی کیست؟
فردی است که در زمینه بازاریابی تخصص دارد. محقق بازاریابی باید دارای مدارج تحصیلات بالایی در زمینه اصول بازاریابی باشد
همواره از طریق مطالعه، تحقیق و شرکت در مجامع علمی، دانش خود را به روز نماید.
محقق بازاریابی باید تجربه کافی در زمینه بازار و بازاریابی داشته باشد به عبارت دیگر محقق باید بتواند فراتر از دیدگاه آکادمیک به مسائل سازمانها و شرکتها بنگرد.
داشتن مهارتهای تیمی و رهبری
مهارت بازاریابی/ رهبری گروه
محقق بازاریابی توانایی طراحی یک فرآیند تحقیق بازاریابی را داشته و همچنین توانایی اجرایی و نظارت بر عملیات تیم تحقیقاتی را دارا است.
به بیان دیگر داشتن مهارتهای تیمی و رهبری یکی از ویژگیهای مهم یک محقق بازاریابی است.
محقق دارای قدرت تفسیر اطلاعات میباشد؛ به عبارت دیگر توانایی محقق در تبدیل انبوهی از دادههای اولیه آماری به جداول و نمودارهای قابل فهم و معیارهای شفاف ارزیابی در مورد بازار است.
محقق صرفا نتایج تحقیق را شفافسازی میکند و قضاوتهای شخصی خود را جایگزین اطلاعات حاصله از بازار نمینماید.
اصول اولیه در تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی دارای ۸ مرحله اصلی است، به منظور دستیابی به اطلاعات موردنیاز در مورد بازار هدف، مشتریان، شناخت رقبا و پیشبینی عملکردهای آتی آنها در بازار باید بر طبق مراحل اصولی زیر عمل نموده تا رسیدن به بهترین نتایج حاصل گردد:
طرح مسئله، مشکل یا هدف، انتخاب روش تحقیق یا پژوهش، نوع و جنس دیتای مورد نیازمان، طراحی پرسشنامه، تعیین نمونه آماری و اندازه، جمعآوری دادهها، تحلیل دادهها، تهیه گزارش پژوهش
بیشتر بخوانید: استفاده از اصول بازاریابی نوین جهت پیشرفت در کسب و کار
مزایای استفاده از خدمات حرفهای تحقیقات بازاریابی چیست؟
آیا برای سازمانها بهتر است تا فعالیت تحقیقات بازار خود را با شرکتهایی که در رشته بازاریابی مجرب و متخصص هستند، برون سپاری کنند و یا آنکه اساساً در خود شرکت تحقیقات بازاریابی تجربه شود؟
نتایج تجزیه و تحلیل هزینه فایده اکثر شرکتها بهخوبی نشان میدهد که برونسپاری فعالیتهای تحقیقات بازاریابی موثرتر از وجود واحد تحقیقات بازاریابی در داخل شرکت است.
شرکتهای تحقیقات بازاریابی در گزارش اطلاعات متخصص هستند
اطلاعات بازار/بازار
شرکتهای تحقیقات بازاریابی در گردآوری، تحلیل و گزارش اطلاعات متخصص هستند. آنها در استفاده از تکنیکهای تحقیقاتی پیچیده و پیشرفته مزیت نسبی دارند
میتوانند این کار را در حداقل زمان ممکن و با کیفیت و کارایی بالاتری انجام دهند؛ بنابراین اطلاعات لازم برای تصمیمگیری مدیران را در دوره زمانی کوتاهتری فراهم میآورند.
شرکتهای تحقیقاتی صاحب صلاحیت از افراد مجربی استفاده میکنند که در رشتههای مختلفی همچون بازاریابی، مالی، آمار و … متخصص هستند. یکی از مهمترین مزایای شرکتهای تحقیقات بازار صاحب صلاحیت و حرفهای، امنیت و رازداری در اطلاعات شرکتها میباشد.
اطلاعات مفید در تحقیقات بازاریابی
به کمک معیارهای زیر میتوانید دریابید که چه دادههایی میتوانند برای تحقیقات بازار و بازاریابی مفید واقع شوند:
منطبق بر سنجشهای علمی هستند و نه بر مبنای سلایق و ایدههای شخصی، اطلاعات جمعآوری شده از شفافیت کافی برخوردارند و صرفا یک سری دادههای آماری مبهم نیستند
استاد احمد محمدی
موفقت = زمان+ اشتیاق به هدف ( هرچه اشتیاق به هدف بیشتر باشد، زمان رسیدن کمتر است.)
دکتر احمد محمدی
اطلاعات مفید در مورد بازار هدف میزان ضرری که ممکن است به یک کسب کار وارد شود را کاهش میدهند، داده و نتایج به دستآمده قابلیت این را دارند که به صورت عملی به اجرا درآیند.
مشاوره کسب و کار میانبری برای رونق کار
یکی از ویژگیهای دادههای مفید در تحقیقات بازاریابی این است که این داده میزان ریسک را در مرحله عمل به حداقل میرسانند، امکان بررسی بازخورد رقبای شرکت در صورت عملی شدن اطلاعات را فراهم میکنند.
هزینه جمعآوری اطلاعات که شامل زمان و پول هست.
بازاریابی و فروش یک علم است
بازاریابی و فروش یک علم است و انجام آن به شیوههای سنتی و غیرعلمی، باعث جای ماندن از عرصه رقابت میگردد.
از این رو باید به دنبال یادگیری و کسب اطلاعات در مورد بهروزترین شیوههای فروش و بازاریابی باشیم و با دانش کسب شده اقدام به فروش و بازاریابی نماییم.
بازاریابی و فروش تلفنی