مدیریت کسب و کار مانند یک هزارتوی پرپیچوخم است؛ هزارتویی که اگر چشمبسته در آن قدم بگذارید، ممکن است گم شوید یا مقدار خیلی خیلی زیادی از وقتتان را تلف کنید. در این هزارتو باید محصولات را مدیریت کنید، به برندینگتان برسید، به کارمندان رسیدگی کنید، مدام سرتان توی حساب و کتاب باشد، برای سودآوری برنامه بریزید، با توزیعکنندهها سروکله بزنید و خیلی کارهای دیگر که اگر بنویسم 400 کلمه میشود!
پس چارۀ کار چیست؟
ساده است؛ اگر شما یک نقشۀ راه داشته باشید عبور از این هزارتو خیلی راحتتر است. مدل کسب و کار (یا بهتر بگویم، بوم مدل کسب و کار) همان نقشۀ راهی است که شما را از بیراهه رفتن دور میکند، کسبوکارتان را متحول میکند و کمک میکند که با یک نگاه یکپارچه بتوانید بیزینستان را مدیریت کنید.
مقاله امروز به درد چه کسانی میخورد؟
- همه کسانی که صاحب کسبوکار هستند و میخواهند دید یکپارچهای به آن داشته باشند
- همه افرادی که به فکر رشد کسبوکارشان هستند
- همه افراد بلندپرواز و شجاع که دیر یا زود میخواهند کسبوکارشان را راهاندازی کنند
- افراد کنجکاو مشتاق یادگیری
- دانشجویان
در این مقاله با ماهیت مدل کسب و کار، بوم مدل کسب و کار، مزایای استفاده و نحوه خلق مدل کسب و کار آشنا میشوید؛ سپس یک نمونه مدل کسب و کار را قدم به قدم با هم ترسیم میکنیم. بعد از خواندن مقاله میتوانید بوم خودتان را ترسیم و برای مدیریت کارتان استفاده کنید. با ما همراه باشید.
مدل کسب و کار چیست؟
به زبان خیلی ساده، بیزینس مدل (یا همان مدل کسب و کار) برنامهای است که شما برای پول درآوردن دارید!
در واقع وقتی کسی خیلی صریح از شما میپرسد: “مدل کسب و کارت چیست؟” منظورش این است:
“چه برنامهای برای پول درآوردن داری؟”
شاید این سوال خیلی کلی به نظر برسد، اما بد نیست بدانید که پشت این سوال، رشتهای از سوالات دیگر پنهان شده، که شما را به مدل کسب و کار میرساند. مثلاً:
- مخاطب هدف تو چه کسی است؟
- چه دردی از مخاطبان را دوا میکنی؟
- چه ارزشی برای مشتری ایجاد میکنی؟
- قرار است چطور مشتریها را جذب و حفظشان کنی؟
- قرار است چطور کسب درآمد کنی؟
- روشت برای توزیع محصولات چیست؟
- هزینهها را حساب کردی؟
- حاشیه سودت چقدر است؟
- چطور بازاریابی میکنی؟
اگه بخواهیم این سوالت را ادامه دهیم ممکن است به چند صفحه برسند؛ ولی مهمترین چیزی که شما باید بدانید این است که ماهیت کلی مدل کسبوکارها در 3 بخش خلاصه میشود:
- هر چیزی که باعث تولید ارزش میشود (مانند طرح تولید، مواد اولیه، فرآیند تولید، نیروی انسانی و … .)
- هر چیزی که به فروش ارزش کمک میکند (مانند بازاریابی، توزیع، خدمات در محل، بررسی روند فروش و … .)
- هر چیزی که به پرداخت مشتری منجر میشود (مانند استراتژی قیمتگذاری، روشهای پرداخت، اقساطبندی و … .)
در یک نگاه، مدل کسب و کار محل هزینه های شما را مشخص کرده و از طرف دیگر، جریان کسب درآمدتان را ترسیم میکند.
تمام مواردی که در بالا گفتیم، مانند قطعات پازلی هستند که مدل کسب و کار یک برند را کامل میکنند. پازل چیدن که دوست دارید؟
چون طراحی بیزینس مدل درست مثل پازل چیدن است. در ادامه توضیح میدهیم که چطور باید این پازل را روی بوم کسب و کار چید و اصلاً بوم مدل کسب و کار چیست؛ اما بهتر است قبل از آن به یکی دو سوال پاسخ بدهیم.
تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل چیست؟
ببینید، بیزینس مدل مانند نقشهای است که میتوانید آن را به دیوار اتاقتان بزنید و هر روز صبح با یک نگاه به آن کارتان را شروع کنید.
اما بحث بیزینس پلن کمی متفاوت است. بیزینس پلن یک پرونده کامل، با تمام جزئیات، از تمام فعالیتهایی است که قرار است در کسب و کارتان انجام دهید.
بیزینس پلن شما، یک برنامۀ بلندمدت است که همه چیز (از استخدام کارمند تا مسائل مالی) برای چند سال آینده در آن گردآوری شده است؛ اما مدل کسب و کار یک سری برنامههای کوتاه مدت (و البته ضروری) است که شما را به سوی کسب سود بیشتر هدایت میکند.
در ضمن فراموش نکنید که: اگر به دنبال جذب سرمایه گذار هستید، بهترین روش برای درک آنها از کار شما، بیزینس پلن است، (هر چند که مدل کسبوکارهای کوچک هم ممکن است به اندازه کافی برای سرمایهگذار جذاب باشد). چرا که استراتژی های مالی، مدیریتی و نیروی انسانی شما را در چشم انداز 2 الی 4 ساله نشان میدهد. در مقابل اگر میخواهید ساختار کسب و کارتان را به شرکا، مدیران یا سهام داران ارائه کنید، مدل کسب و کار بهترین ابزار شماست.