آژانس تبلیغاتی لاین لند – lion marketing agency
Professional Marketing Agency

ایده پردازی چیست ؟ ایده پرداز به چه کسی گفته می شود ؟ چه تفکری ایده است ؟ معیارهای خلاق بودن یک ایده کدامند ؟ تفکر خلاق چیست ؟ تفکر انتقادی به چه معنا است ؟ چگونه ایده پردازی کنیم ؟ روش های ایده پردازی کدامند ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع را بررسی می کند.

موفق ترین ایده های ناب دنیا : نرم افزار اسلک

ایده پردازی چیست ؟

ایده پردازی به انگلیسی: Ideas در واقع یک نوع تصور ذهنی بوده که در شرایط های کمبود و نیاز، ارائه می شود و در نتیجه گامی موثر برای رشد و پیشرفت از شرایط فعلی می باشد. شما با ایده پردازی می توانید شرایط را به صورت کاملا متفاوت رسم کرده و تحول جدیدی را در زمینه مربوطه به وجود آورید.

یادتان باشد، برای ایده پردازی ناب باید ذهنتان را در هر شرایطی تقویت کنید؛ حتی در شرایط کاملا بحرانی، زیرا بسیاری از ایده ها حاصل کمبود و فقر امکانات است. در واقع شما اگر همه چیز را در اختیار داشته باشید دیگر جایی برای ایده پردازی باقی نمی ماند.

شما اگر نگاهی به تاریخچه اختراعات داشته باشید می بینید که واقعا مخترعان به دلیل کمبود ها دست به کار شده اند. پس بیایید از همین الان ادیسون پنداری را در خود تقویت کنیم تا زمینه ای برای نسل های آینده فراهم شود. حال برای شما این سوال پیش می آید که واقعا چگونه ایده پردازی کنیم؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده بوده و باید به این نکته توجه داشت که لازم نیست برای ایده پردازی به خودمان فشار بیاریم بلکه با اعتماد به نفس کافی و شناخت پیرامون خود شرایطی را برای مغزمان به وجود آوریم تا جوانه ی ایده خود را شکوفا کنیم.

ایده پرداز کیست؟

ایده‌پرداز شخصی است که صاحب ایده بوده و منظور از ایده پردازی ، تفکر همراه با خلاقیت می باشد.ایده‌پردازی باید همراه با مهارت و توانمندی‌ هایی باشد که از جمله آنها توانایی و مهارت بارش مغزی است.

خلاقیت: بوجود آوردن چیزی نو درارتباط با بشریت از روشی دور ازانتظار و جدید است.

ایده برتر: ایده خلاقی است که راهکار بهتر و با ارزشتر را برای حل چالش موجود، پاسخ به یک نیاز و کشف دنیای ناشناخته ارائه و پاسخگوی سوالات زیر باشد:

چالش پیش رو چیست؟

مخاطب آن کیست؟

راهکار جدید ارائه شده چیست؟

ایده فردی:

ایده ای است که توسط یک فرد ایده پرداز تعریف می شود و محتوای ایده مورد رؤیت افراد دیگری به استثنا داوران جشنواره قرار نمی گیرد.

قابل ذکر است در صورت انتخاب ایده در جشنواره به عنوان ایده برتر ، عنوان ایده در سامانه جشنواره و خبر گزاری ها اعلام می گردد.

ایده گروهی مشخص:

ایده ای است که توسط یک ایده پرداز بعنوان سر گروه و اعضاء مشخص (سر گروه تعیین می کند) تعریف می شود.

نکته مهم : مالکیت معنوی ایده های گروهی مشخص ، برای تمام اعضاء تیم بصورت مساوی می باشد.

ایده گروهی نامشخص :

ایده ای است که توسط یک ایده پرداز بعنوان سر گروه و با مشارکت ایده پردازان ناشناس برای تکمیل ایده اولیه تعریف شده جهت استفاده حداکثری از تخصص ایده پردازان تعریف می شود.

قابل ذکر است : مالکیت این ایده برای تمام اعضاء تیم بصورت یکسان می باشد.

چه تفکری ایده است؟

هر تفکری که در چارچوب تعریف ایده مطابق تعریف فوق قرار گیرد ایده می باشد. (تفکری که منجر به تغییر کمی و کیفی محصول می شود

ایده هایی که مرتبط با محصولات و چیزهای موجود می باشد به شرط تغییر در ساختار آن ایده می باشد
پایان نامه های کارشناسی ارشد و طرح های تحقیقاتی که مبتنی بر نوآوری باشد و منجر به تولید محصول جدید یا ابداع روش علمی جدید شود در صورتیکه بیش از یک سال از ثبت اختراع، تاییدیه علمی یا ارائه مقاله نگذشته باشد، ایده محسوب می شود.

چه چیزی ایده نیست؟

تفکری که در مورد چیزهای موجود بوده و باعث تغییر در ساختار آنها نشود ایده نیست ولی اگر محصول جدیدی را بوجود آورد ایده است.

مانند ساخت تلویزیون با سایز بزرگ با ویژگی های خاص و برتر ایده نیست زیرا ساختار را تغییر نمی دهد اما ساخت یک تلویزیون با ساختار جدید مثلا ویژگی اتصال به کامپیوتر و یا LCD, LEDدرزمان خود ایده بوده ولی الان ایده نیست.

معیارهای خلاق بودن ایده:

  • ساده بودن
  • زیرکانه بودن
  • به خوبی ترسیم و ارائه شدن
  • آشنا و مأنوس بودن
  • قوی و رسا بودن
  • توانایی بکارگیری آن در چند زمینه
  • تازه و اصیل بودن
  • انعطاف پذیری و قابل تغییر بودن
  • توانایی به چالش کشیدن آن
  • ایده ای که همه معیارها را دارد یک امتیاز ویژه می گیرد.

شاخص های کارایی:

  • در عین بزرگی، ساده بودن
  • استراتژی کسب و کار را حمایت کردن
  • بطور مشخص جدید و بهتر بودن
  • قابل اثبات بودن
  • سوددهی
  • به سرعت و به آسانی اجرا شدن
  • در راستای اولویت های فناوری کشور قرار گرفتن
  • خلاق بودن ایده

تفکر خلاق:

تفکری خلاق است که شامل ابتکار و کشف و نوآوری باشد. یعنی با این تفکر می توانیم این ویژگی ها را انجام دهیم. خلاقیت یا خلق کردن یا به وجود آوردن به نوعی فرآیند ذهنی است که مسئولیت تولید ایده ها و مفاهیم جدید و یا ارتباط بین این ایده ها و مفاهیم را به عهده دارد.
از نظر علمی به وجود آمدن تفکر خلاق بیشتر به اصالت تناسب موضوع اشاره دارد.
حال به بیان امروزی تر : “خلاقیت بیشتر به معنی به وجود آوردن ایده ها و چیزهای نو و یا ابتکار در موضوع های هنری که متخصصان به عنوان یک ورزش علمی، هنری یا اجتماعی و فن آوری پذیرای آن هستند”.

برای اینکه بتوان به یک تفکر خلاق دست یافت:

– هدف و انگیزه را مشخص کنیم.

– مهارت های پایه رابوجود آورده و درصددحرفه ایی شدن بکوشیم.

– روحیه کنجکاوی و کشف کردن را در خودمان پرورش دهیم.

– انگیزه به خصوص انگیزه های درونی ایجاد کنیم.

– تشویق و تقویت نمودن اعتماد به نفس

– دقت و اصرار داشتن در سبقت از دیگران و ارائه توانایی های خود

– بالا بردن سطح باورها و عقاید خود درباره خلاقیت

– ارائه فرصت هایی برای انتخاب و کشف کردن

– گسترش دادن و بهتر کردن توانایی های خود. (مانند: مدیریت؛ مثلاً مدیریت خود) آموزش دادن فنون و راه هایی برای آسان کردن عملکردهای خلاقانه

– به وجود آوردن تعادل برای ایجاد خلاقیت

با داشتن تفکر خلاق دو بخش عمده وجود دارد :

1. دستیابی به ایده

2. اجرایی نمودن آن

از جمله راه‌های تقویت تفکر خلاق، مشخص نمودن هدف و انگیزه، ایجاد و به‌دست آوردن مهارت‌های پایه و تشویق شدن برای به دست آوردن دانش مربوط به حوزه‌های مشخص و تخصصی است. به طور خلاصه از بارزترین فاکتورهای شناسایی تفکر خلاق، نوآوری و کاربردی بودن آن است.

تفکر انتقادی:

به تفکری انتقادی می گوییم که براساس سنجش و ارزیابی دقیق از اتفاقات و مشاهدات پیش رود و با در نظر گرفتن همه عوامل مربوط و شیوه درست منطقی به نتایجی برسیم که قابل لمس هستند و ممکن است که افراد زیادی بتوانند به همان نتایج برسند.

براساس تفکر انتقادی اطلاعات ما به وسیله مشاهده، تجربه، دلایل و ارتباط با دیگران به دست می آید. اطلاعاتی را نیز که به دست آوردیم براساس ملاک های صحیح و درست و به دقت و همچنین براساس سندهای معتبر، روشن و بدون هیچ ابهام، بی طرفانه و منصفانه ارزیابی و قضاوت می شود.

مراحل و اجزای تفکر انتقادی چیست؟

– باید بتوانیم افکار و دیدگاه هایمان را دسته بندی کنیم و آن ها را بر اساس موضوعات مختلف طبقه بندی کنیم. این یکی از اجزای مهم تفکر انتقادی است.
– برای ادعاهایمان، مثلا برای این که درستی حدس و پاسخ خود را برای یک رویداد مشخص کنیم، باید دلیل داشته باشیم.
– باید بتوانیم کلمات و تعبیرهای خود را در مورد هر موضوع و رویداد درست انتخاب کنیم و برای آن دلیل روشنی داشته باشیم و همین طور بتوانیم آنها را ارزیابی کنیم.
– دلایل خود را از طریق جمع آوری اطلاعات به دست آورده باشیم.
– بتوانیم، با استفاده از اطلاعاتی که در دسترس داریم، حدس ها و تحلیل خود در مورد یک موضوع، مساله یا رویداد را ارزیابی کنیم و بالاخره به جمع بندی و نتیجه گیری برسیم و قضاوتی به جا از موضع یا مساله و پدیده داشته باشیم.

البته باید توجه کنیم که تفکر انتقادی، لزوما باعث نمی شود که به حقیقت یا نتیجه گیری درست و صحیح دست پیدا کنیم. هیچ کس در هیچ کجا نمی تواند مجموعه ای کامل از اطلاعات را در یک مجموعه جمع آوری کند. خیلی از اطلاعات وجود دارد و ممکن است کشف نشده باقی مانده باشند. جهت گیری هر کسی می تواند مانعی برای جمع آوری و ارزیابی درست اطلاعات شود.

تفکر انتقادی چه سؤال هایی را مطرح می کند؟

– چه هدفی را دنبال می کنیم؟
– آیا می خواهیم نتیجه گیری کنیم؟
– چرا فکر می کنیم که درست می گوییم یا حق با ماست؟
– منبع اطلاعاتی ما چیست؟
– چه نوع اطلاعات و فرضیه هایی باعث نتیجه گیری ما می شود؟
– اگر اشتباه کنیم چه اتفاقی می افتد؟
– آیا می توانیم دو منبع نام ببریم که با دلایل ما مخالف بوده و دلیل آن را نیز ذکر کنیم؟
– چگونه به این نتیجه رسیدیم که چیزی را که می گوییم درست است و حقیقت دارد؟
– آیا برای ان چیزی که می گوییم،می توانیم دلیل دیگری نیز بیاوریم؟

چگونه ایده پردازی کنیم؟

برای ایده پردازی تا جایی که می توانید خودتان را از شر روز مرگی خلاص کنید، زیرا شما با وجود روزمرگی قادر به دیدن ورق های جدید کتاب خود نخواهید بود که در واقع مدام در حال تکرار عادت های خود هستید. در این مقاله با ۷ نکات موثر در ایده پردازی آشنا خواهید شد که با رعایت این نکات تاکتیکی را برای ایجاد فضای مناسب در راستای ایده پردازی برای خود فراهم کنید.

تکنیک های ساده ی ایده پردازی به شرح ذیل می باشد:

1.یادداشت کردن
2.داشتن دوست صمیمی
3.داشتن یک تیم
4.رفتن به سفر
5.مطالعه کردن
6.متفاوت بودن
7.گوش دادن به موسیقی

1.یادداشت کردن

بیشتر اوقات برایمان پیش آمده که ایده های زیبایی برای یک لحظه از ذهنمان خطور کرده است که اگر بخواهم این جمله را به صورت کاملا متفاوت برایتان بگویم، ایده مانند یک ماشین پر سرعت بوده که با نهایت شتاب از خیابان ذهن ما عبور می کنند. پس بیایید با یادداشت کردن ایده خود، سرعت گیری را در این خیابان نصب کنیم.

یادتان باشد اغلب جاهایی که می روید غیر ممکن بوده که با کسی محاوره ای نداشته باشید، پس نکته اول در مورد ایده پردازی همین گفتگو هایی بوده که با افراد نزدیک خود دارید، مانند صحبت با اقوام خانواده، صحبت با دوستان و حتی رفتن به مهمانی هم تاثیر بسزایی در ایده پردازی شما خواهد.

ایده پردازی در شرایط گوناگون را به هیچ وجه دست کم نگیرید. هر جایی می تواند مکانی مناسب برای شتاب ایده ها از ذهن شما باشد. برای یادداشت کردن ایده ها می توانید از یک دفترچه کوچک استفاده کنید و در صورت گیر کردن قلاب ایده می توانید آن را به صورت چند کلمه ای یا کلمه کلیدی نوت برداری کنید. حتی این کار را با استفاده از گوشی هم می توان انجام داد، این گونه دیگر نیازی به دفترچه نخواهد بود که در واقع با این امکان می توانید جمله مربوطه را در قالب صوت ذخیره کنید.

2. داشتن دوست صمیمی

داشتن دوست صمیمی در ایده پردازی بسیار مفید می باشد که در واقع اگر نگاهی به رهبران کسب و کار بیاندازید، اکثر آن های از یک دوست صمیمی برخوردار بوده اند. نکته جالبش اینجاست که هر چقدر صمیمیت بینتان بیشتر باشد، امکان جرقه زدن ایده شما هم بیشتر خواهد بود. البته من پیشنهاد میکن که حتما او را به عنوان شریک خود در ایده پردازی و صاحب امتیاز ایده داشته باشید.

شاید باورتان نشود ولی این نکته یکی از زیبا ترین مسیر ها برای ایده پردازی شما خواهد شد. چرا که از گفتگوی همدیگر هیچ وقت سیر نخواهید شد و آغاز کردن کلمه ای در گفتگوی خود منجر به جاده ای بی پایان در شفاف سازی ایده خود خواهد شد. در ضمن سعی کنید قرار ملاقاتی که با دوست خود دارید را در مکان های متنوع تجربه کنید تا تصویر ذهنی شما برایتان داغ و تازه شود.

3. داشتن یک تیم

همانطور که اشاره شد داشتن دوست صمیمی بسیار موثر می باشد، حال شما به این فکر کنید تا این صمیمیت را در بین چند نفر گسترش دهید. بله این دقیقا همان نکته ای است که برای داشتن یک تیم موفق در ایده پردازی خود خواهید داشت. همانطور که می دانید انسان دارای اعضای بدن است که کمبود هر یک از آن ها منجر به فاجعه ای عظیم در آناتومی بدن می شود.

پس چرا برای ایده پردازی می خواهید انقدر سخت به خودتان فشار بیاورید، چرا نمی خواهید یک سیسمتی راه اندازی کنید تا هر یک با انجام وظیفه ی خود بار سنگینی را از دوش شما بردارند. در واقع همین نکته ایده ای زیبا برای ایده پردازی خود می باشد. با این حساب شما تنها یک مغز نیستید بلکه چندین مغز هوشمند دیگر را را هم بر روی نرم افزار ایده ی خود نصب کرده اید.

4. رفتن به سفر

شما از همان صبحی که بیدار می شوید تا خود شب که به رخت خواب می روید، مدام در حال دیدن دوست و اقوام خود در یک شهر کوچک و در یک کشور کوچک و از همه مهمتر در گوشه ای از قاره هستید. پس چرا نمی خواهید حتی برای لذت خود هم که شده چمدانتان را ببندید و سفری به کشور های دیگر هم داشته باشید تا از آب و هوای آنجا و طعم های متنوعشان بهره مند شوید.

شاید باور نکردنی باشد که بگویم احتمال ایده پردازی در رفتن به سفر ۱۰۰ است، زیرا شما با این کار مغزتان را برای دیدن مکان های متنوع آنلاین کرده اید که در واقع با این امکان فعالیت مغز بیشتر می شود. در واقع رفتن به سفر جایگاه باشگاه بدن سازی را برای ایده پردازی ذهنتان دارد.

5. مطالعه کردن

بیایید از همین لحظه برنامه ای برای مطالعه کردن خود چه به صورت روزانه و چه به صورت هفتگی برای خودتان بچینید. اگر شما روزانه نیم ساعت خود را به مطالعه کردن خود اختصاص دهید نتیجه ی مثبت آن را هم به صورت کاملا واضح در زندگی خود احساس میکنید. شاید جالب باشد که بدانید قدرت کلمات بیش از آن چیزی بوده که فکر می کردید.

در واقع خواندن کتاب جایگاه مواد مغزی برای ایده پردازی شما به حساب می آید و شما پس از پایان مطالعه خود، ذهنتان را آماده ی ایده پردازی در زمینه های گوناگون می کنید. یکی از دلایل به فکر فرو رفتن و تقویت قدرت تفکر همین مطالعه کرد می باشد که امروزه برایمان بسیار ساده می باشد، چرا که شما در هر جایی که باشید می توانید با تلفن همراه خود اکثریت کتاب را همراه خود داشته باشید.

6. متفاوت بودن

سعی کنید شخصیت کاملا متفاوتی را برای خود به تصویر بکشید، چرا که همین متفاوت بودن شما است که شخصیت شمار را نسبت به دیگران متمایز کرده است و شما با رعایت این اصول فکرتان را کاملا یونیک سازی کرده اید. بزارید واضح بگم شما باید معیار هایی را برای خودتان به ارمغان آورید تا دنیا را با یک دید کاملا متفاوت ببینید. به هیچ عنوان هم نگران قضاوت و دید دیگران به خود نباشید، اصلا بذارید سایر اینطور فکر کنند که شما آدم دیوانه ای هستید. اتفاقا برای ایده پردازی باید کاملا دیوانه بود که همین یک نکته کفایت ایده پردازی در ذهن شما را را می دهد.

از یک بعد دیگر هم همیشه دنبال تفاوت و تک بودن باشید، با کمی تحقیق و جستجو می توان جای خالی بسیاری از ایده ها را حس کرد. یادتان باشد که همیشه باید جای خالی تخم مرغ طلایی را در میان یک شانه تخم مرغ به صورت کاملا شفاف ببینید تا متوجه شوید که چقدر جای خالی آن می تواند بی تاثیر باشد.

7. گوش دادن به موسیقی

بیشتر اوقات برایمان پیش میاید که با خودمان خلوت می کنیم، این تنها لحظه ای بوده که شما با سرعت به سمت هندزفری خود رفته تا بتوانید موزیک دلخواه را گوش کنید. در واقع شما با گوش دادن به موسیقی قادر به قدم زدن در ذهنتان خواهید بود و در این لحظه هزاران فکر در ذهنتان است که دارید به تک تک آن ها پاسخ می دهید. با این اوصاف لحظه ای کاملا زیبا برای ایده پردازی شما خواهد بود.

پیشنهاد من در این زمینه این است که به هیچ وجه به موسیقی های غمگین و منفی گوش ندید که این نکته باعث حاشیه رفتن فکر شما می شود. پس تا می توانید به موزیک های شاد گوش کنید تا ثمره ی آن را در لحظه پیدا کنید. بهترین زمان برای گوش دادن به موزیک برای ایده پردازی شب بوده که شما باید خودتان را با یک آهنگ آرامش بخش غافلگیر کنید.

بهترین روش های ایده پردازی

تکنیک S.C.A.M.P.E.R
تکنیک طوفان فکری
تکنیک نقشه ذهنی
تکنیک استوری بورد

تکنیک 1 : تکنیک S.C.A.M.P.E.R

تکنیک S.C.A.M.P.E.R به‌عنوان یکی از روش‌های ایده پردازی، تمرکز خود را به‌شدت بر روی خلاقیت قرار داده است و نسبت به دیگر تکنیک‌ها روش ساده‌تری محسوب می‌شود که در دهه هفتاد میلادی توسط باب ابرلی معرفی شده است.

روش انجام کار در تکنیک S.C.A.M.P.E.R به این صورت است که در گام اول مسئله را انتخاب می‌کنیم و سپس با توجه به مفروضات این تکنیک سؤالاتی را می‌پرسیم. در حین پرسیدن این سؤالات است که ایده‌های جدید به فکر انسان خطور می‌کند. حروف تشکیل‌دهنده‌ی این ایده همان چک‌لیست سؤالات است که حرف اول افعال مربوط به آن را نشان می‌دهد. این افعال عبارت‌اند از:

Substitute : S معادل جایگزین کردن
Combine : C معادل ترکیب کردن
Adapt : A معادل وفق دادن
Modify : M معادل اصلاح کردن
Put to another use: P معادل پیدا کردن یک کاربرد دیگر
Eliminate : E معادل حذف کردن
Reverse : R معادل وارونه کردن
برای خلق یا پرورش هر ایده لازم است تا مرتبط با موضوع موردبحث، هر یک از این کارها به ترتیب انجام شوند و درنهایت می‌توان در این روش تشدید ویژگی برای ایده پردازی، به ایده‌ای ناب و عالی دست یافت.

تکنیک 2: تکنیک طوفان فکری

شاید واژه‌ی طوفان فکری به گوشتان خورده باشد و جالب است بدانید این روش یکی از متدهای علمی و البته شناخته شده در زمینه ایده پردازی است که در کنار سایر تکنیک‌های ایده یابی و بهترین روش‌های ایده پردازی به کار می‌رود.

در این روش گروهی از افراد که معمولاً جمعی متشکل از 6 تا 10 نفر است در کنار یکدیگر جمع می‌شود و تمام ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. در این فرایند ایده‌ی صحیح و غلط وجود ندارد و تمام افراد بدون ترس و واهمه و کاملاً آزادانه نظر خود را بیان می‌کنند؛ حتی ممکن است این ایده‌ها کمی عجیب‌وغریب به نظر برسند اما درهرصورت با آغوش باز پذیرفته خواهند شد. در یک گردهمایی باهدف طوفان فکری ایده‌های نامتعارف زیادی شکل می‌گیرد که درنهایت با کم کردن شاخ و برگ آن‌ها می‌توان به ایده‌ای کوچک اما راهگشا دست یافت.

یکی از اصول و پایه‌های این روش مفهوم سینرژی یا هم‌افزایی است که بر طبق آن مجموع توان افراد یک جمع از جمع توان افراد به‌صورت انفرادی، خروجی بهتر و مؤثرتری را حاصل می‌کند. درواقع در این حالت معادله 1+1=3 برقرار خواهد بود. این روش به‌ویژه برای ایده پردازی در کارآفرینی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در یک گردهمایی با هدف طوفان فکری ایده‌های نامتعارف زیادی شکل می‌گیرد که درنهایت با کم کردن شاخ و برگ آن‌ها می‌توان به ایده‌ای کوچک اما راهگشا دست یافت.

تکنیک 3 : تکنیک نقشه ذهنی

این تکنیک که بر پایه ترسیم بنا شده است برای اولین بار توسط یک پژوهشگر بریتانیایی به نام تونی بوزان در سال 1972 منتشر شد و برای ایده پردازی در گرافیک یا حل مسائل مهندسی استفاده می‌شود. در این روش از بهترین روش‌های ایده پردازی هر نکته و یا ایده‌ای بر روی کاغذ نوشته می‌شود و سپس با خطوط منحنی به دیگر اطلاعات و ایده‌ها وصل می‌شود. درنهایت گرافی از ایده‌ها و روابط بین آن‌ها به دست می‌آید که با بررسی آن می‌توان نقشه ذهنی برای خلق ایده به دست آورد. همانند دیگر تکنیک‌های ایده پردازی، روش نقشه ذهنی به دنبال طبقه‌بندی و دسته‌بندی اطلاعات مرتبط با ایده است تا بتواند آن را به‌صورت سازمان‌یافته‌ای به سمت ایده‌ی نهایی هدایت کند. همچنین در این روش به‌راحتی می‌توان ایده را با دیگران به اشتراک گذاشت و یا برای مدیران سازمان ارائه کرد.

برای تهیه این نقشه لازم است در ابتدا تمام عبارات و کلمات را بر روی صفحه‌ی کاغذی بزرگی بنویسیم، سپس تمام کلمات و راه‌های مرتبط که به ذهنمان می‌رسد را بدون ترتیب مشخص یادداشت کنیم. حال با پیدا کردن ارتباط میان کلمات کلیدی و ایده‌ها و وصل کردن خطوط میان آن‌ها به هدف خود در خلق ایده خواهیم رسید.

تکنیک 4 : تکنیک استوری بورد

این روش درواقع یک تکنیک توسعه‌یافته برای کشف و توضیح یک ایده است. همان‌طور که استوری بورد در صنعت سینما برای نشان دادن ایده‌های کارگردان یا فیلم‌بردار در یک فیلم استفاده می‌شود، در میان تکنیک‌های ایده پردازی نیز برای روایت داستان تصویری یک ایده مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روش به افراد این امکان را می‌دهد که با ارائه‌ای ساده و واضح از ایده‌ی خود، دیگران را در جریان ایده پردازی‌ها قرار دهند.

برای این کار تنها کافی است اطلاعات و ایده‌ها را به‌صورت مراحل جداگانه بر روی برگه‌ی بزرگ و یا تخته به شکل کارت و یا باکس در کنار هم قرار دهیم به‌طوری‌که با دنبال کردن این قاب‌ها روابط بین ایده‌ها و ایده‌ی نهایی برای بیننده قابل‌درک باشد.

همان‌طور که دیدید راه‌های بسیاری برای رهایی از ایده پردازی‌های خسته‌کننده و قدیمی ابداع شده است که می‌توان با استفاده از آن‌ها روش‌های خلق ایده را بهبود بخشید و ایده پردازی را به فرایندی لذت‌بخش و ابتکاری تبدیل کرد که درنهایت نتیجه آن رسیدن به ایده‌های ناب خواهد بود.