آژانس تبلیغاتی لاین لند – lion marketing agency
Professional Marketing Agency

رسانه به صورت کلی یعنی ابزار یا کانال ارتباطی که در آن پیامی از یک فرستنده به یک گیرنده انتقال می‌یابد. این تعریف اما بسیار خام است و همان طور که گفته شد کلی حساب می‌شود. از منظر کمپین تبلیغاتی، رسانه تبلیغاتی وسیله و ابزاری است که پیام و شعار تبلیغاتی یا پیام فروش بازاریابی را به مخاطبان بازار هدف منتقل کند، آن ها را به عکس العمل وا دارد و در رفتار آنها تاثیر بگذارد.

 

رسانه‌ها را به صورت کلی به سه دسته می‌توان تقسیم کرد:

·         رسانه‌های ادراک حسی: مربوط به زمان و مکان

·         رسانه‌های شناختی: تصویر زبان خط و موسیقی

·         رسانه‌های فنی انتفالی: روزنامه‌ها، تلوزیون، رادیو، اینترنت

 

در حوزه‌ی بازارایابی و کمپین‌های تبلیغاتی معمولا از مورد آخر استفاده می‌شود که این رسانه‌ها شامل شناخته‌شده ترین و آشناترین رسانه‌ها حساب می‌شوند که شامل رسانه‌های دیداری مانند تلوزیون، اینترنت، مجلات و روزنامه‌ها و همچنین رسانه‌های شنیداری نظیر رادیو هستند که هرکدام توضیح داده خواهند شد.

چه رسانه تبلیغاتی برای انتقال پیام باید انتخاب شوند؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر کسب و کاری در اجرای کمپین تبلیغاتی و بازاریابی انتخاب رسانه مناسب است. اولین اصلی که پیش از انتخاب نوع رسانه تبلیغاتی باید صورت بگیرد نوع رویکرد است که برای کسب و کارها دو نوع رویکرد در دسترس است.

·         رویکرد تمرکز رسانه‌ای

·         رویکرد پراکندگی رسانه‌ای

در رویکرد اول صاحبان کسب و کار تمام بودجه و توانایی خود در کمپین تبلیغاتی را تنها بر روی چند رسانه تبلیغاتی متمرکز می‌کنند و دیگر رسانه‌ها را حذف می‌کنند. معمولا این نوع رویکرد زمانی رخ می‌دهد که کسب و کارها نسبت به اثربخشی رسانه‌های مختلف مطمئن نیستند و خطر ریسک کردن را منطقی نمی‌دانند و هم‌چنین تصور می‌کنند حضور پررنگ در تمام رسانه‌ها ممکن است مردم را به اشتباه بیندازد و با معروف شدن محصول، رقیبان هم شناخته شده‌تر شوند و از آن سود ببرند.

 

در رویکرد پراکندگی رسانه‌ای کسب و کارها در کمپین تبلیغاتی خود بدون محدودیت عمل کرده و با بودجه‌ای در تمامی کانال‌های ارتباطی ممکن حضور می‌یابند و مخاطبان بیشماری را هدف قرار می‌دهند.

البته انتخاب نوع رویکرد رسانه‌ای در یک کمپین تبلیغاتی به نوع محصول و یا خدمات کسب و کار هم دارد. به عنوان مثال اگر محصول مخاطب عام دارد و جمع کثیری از مردم از آن استفاده می‌کنند باید از رسانه‌های بزرگ گروهی مانند تلوزیون، رادیو و روزنامه استفاده کرد. به عنوان مثال شامپو محصولی است که همه از آن استفاده می‌کنند چون همه حمام می‌روند و در حمام به شامپو نیاز دارند پس در اجرای یک کمپین تبلیغاتی برای فروش بهتر شامپو باید به رسانه‌هایی رجوع کرد که با عموم مردم در ارتباط مستقیم هستند.