آژانس تبلیغاتی لاین لند – lion marketing agency
Professional Marketing Agency

روابط عمومی چیست؟

روبط عمومی همانند مدیریت، تا کنون تعریف های متعددی از روابط عمومی نیز ارایه شده است اما آنچه در این تعاریف قابل توجه می نماید تاکید بر این نکته است که روابط عمومی یک فعالیت و اقدام مدیریتی است. روابط عمومی عبارت از دانشی است که توسط آن، سازمان ها آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای مؤسسه اهمیت دارند، به دست آورند.به بیان دیگر روابط عمومی یک وظیفه و یک کار مدیریتی مشخص است که به ایجاد و حفظ و خطوط دو جانبه ارتباطی، درک دو جانبه و همکاری متقابل بین یک سازمان و عموم مردم کمک می کند، یک وظیفه مدیریتی است که مستلزم و دربرگیرنده مدیریت مشکلات یا مسایل است، به مدیریت کمک می کند پیوسته از نظرات عموم آگاه و نسبت به آنها به اعتنا و پاسخگو باشد مسئولیت مدیر را برای خدمت در راستای منافع عموم تعریف و تأکید می کند، به مدیریت کمک می کند تا با شجاعت تغییر را بپذیرد و به نحوی مؤثر آن را به خدمت بگیرد، به عنوان یک سیستم هشدار اولیه کار می کند.

تا به پیش بینی روندهای محیطی کمک کند، واز تحقیق و تکنیک های ارتباطی اخلاقی معقول ومناسب به عنوان ابزار اصلی اش استفاده می کند.

تعریفی دیگر از ادوارد برنیز یکی از بنیانگذاران این رشته این است که روابط عمومی شامل :

  • اطلاعاتی که به مردم داده شود.
  • تلاش های ترغیبی به منظور تغییر گرایش ها و رفتار مردم
  • کشش در همبسته ساختن نگرش ها و اقدامات یک مؤسسه با مخاطبان خود و متقابلاً نگرشها و اقدامات مخاطبان با مؤسسه.

در کتاب «مدیریت روابط عمومی» جیمز گرونیک و تاد هانت: مدیریت ارتباط بین یک سازمان و عموم مردمی که با آن سازمان به نحوی سرو کار دارند.

وظایف و اهداف مدیریت روابط عمومی

روابط عمومی هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و همچنین زمینه سازی برای دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان برای حرکت در مسیر آن است .به عبارت دیگر روابط عمومی هنر مردم داری است .روابط عمومی تمامی تلاش خود را معطوف تنظیم روابط سازمان و مردم می کند ، هوشمندانه سعی می نماید اهداف و برنامه ی سازمان با اتکاء به اصول اخلاقی و رسالت حرفه ای در قالب کار برنامه ای در جهت تحقق و حفظ منافع سازمان و مردم بکار بندد. وظایف روابط عمومی برقراری ارتباط صحیح و منطقی و اصولی با مخاطبان و همچنین اطلاع رسانی شفاف و روشن و دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان با بکار گیری روش و فنون مختلف می باشد .

 برخی از حوضه های مورد فعالیت مدیران روابط عمومی :

  • بهبود مستمر فعالیت ها و فرآیندهای داخلی اداره روابط عمومی.
  • افزایش بهره وری و اثربخشی مراسم ها، سمینارهای علمی و نشست های مناسبتی.
  • افزایش بهره وری و توانمندسازی کارکنان با رویکرد تخصص گرایی از طریق آموزش و ارتقاء دانش پرسنل.
  • توسعه روابط عمومی الکترونیک و استفاده از فنون و ابزارهای مدرن در حوزه روابط عمومی.
  • توسعه اطلاع یابی و اطلاع رسانی در حوزه ملی و بین المللی بمنظور اعتمادسازی در حوزه های مختلف دانشگاه .
  • انتشار نشریه داخلی و برون‌سازمانی و افزایش کیفیت و پوشش اطلاع رسانی نشریه خبری دانشگاه .
  • تعمیق و توسعه ارتباطات مفید و مؤثر درون و برون دانشگاهی به منظور تأمین منافع مشترک.
  • تدوین و انتشار خلاصه عملکرد سالانه سازمان برای ارائه به افکار عمومی­­.