آژانس تبلیغاتی لاین لند – lion marketing agency
Professional Marketing Agency

مدل AIDA چیست و در فروش چه کاربردی دارد؟

آیدا (AIDA) یک مدل ارتباطی است که توسط شرکت‌ها به منظور کمک به فروش محصولاتشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آیدا مخفف کلمات توجه، علاقه، خواسته و اقدام می‌باشد. هرکدام از عناصر مدل ارتباطی آیدا در شکل زیر نشان داده شده اند:

آگاهی

زمانی که یک محصول روانه بازار شد، اولین هدف جلب توجه است. شرکت‌ها میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند و درباره این که چگونه توجه را به محصولات خود جلب کنند فکر می‌کنند. روش استفاده شده برای به دست آوردن توجه به محصول بستگی دارد، این گزینه‌ها شامل اسپانسر، مناسبت‌ها، و شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی می‌باشند. اگر محصول آن‌ها یک ابزار یا نوعی تکنولوژی باشد ممکن است شرکت تصمیم بگیرد آن را در معرض بازدید قرار دهد.

علاقه

زمانی که شما توجه را برآورده کردید، کار بعدی شما، این است که علاقه آن‌ها را به خود حفظ کنید. این با تبلیغ ویژگی‌ها ی محصول و توضیحات واضح منافع آن انجام می‌شود.در این مرحله هدف این است که اطلاعاتی را برای مشتری فراهم کنید که آن‌ها را به مرحله بعد یعنی خواستن ببرد.

خواستن

سومین مرحله خواستن است؛ در این نقطه شما به اطلاعاتی (علاقه) که مشتریان از محصول شما دارند نیاز دارید تا بتوانید برای اینکه آن‌ها محصول را داشته باشند خواسته‌ای ایجاد کنید. اگر محصول شما، پیشگام است و پیامی‌مبنی بر «باید آن را داشته باشم» رواج دهد، تمرکز بازاریابی روی این موضوع به ایجاد خواسته‌ای قوی کمک می‌کند.

اقدام

مرحله نهایی اقدام به خرید است، اگر یک شرکت استراتژی آیدا را با موفقیت اجرا کرده باشد، مشتریان محصولات آن را می‌خرند. کاری که باید در این مرحله انجام شود کمک به اقدام خرید با ساده سازی این فرآیند تا حد ممکن است. برای مثال، پیشنهاد طیفی از گزینه‌های پرداختی همانند کارت اعتباری، چک یا خرید اینترنتی.

نتیجه: مدل ارتباطی آیدا توسط یک مولفه کلیدی از استراتژی آمیخته بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطمینان حاصل کنید که تمام عناصر آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، جایگاه و تبلیغات) به بردن مشتریان در فرآیند آیدا کمک می‌کند و لذا باعث می‌شود آن‌ها محصول شما را بخرند.