آژانس تبلیغاتی لاین لند – lion marketing agency
Professional Marketing Agency

بخش بندی بازار به چه معناست؟

تقسیم بندی بازار، فرایند تقسیم بازار هدف به دسته‌های کوچکتر و تعریف شده‌تر است. این بخش مشتریان و مخاطبان را به گروه‌هایی تقسیم می‌کند که ویژگی‌های مشابهی از جمله جمعیتی، علایق، نیازها یا مکان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

ویدیو پییشنهادی :بازاریابی(رایگان)

بازاریابی(رایگان)

اصول بخش بندی بازار و هشت مزیت بخش بندی بازار:

اهمیت تقسیم بازار به این دلیل است که می‌توان تلاش‌ها و منابع بازاریابی را برای رسیدن به با ارزش‌ترین مخاطبان و دستیابی به اهداف تجاری آسان‌تر کرد.

بخش بندی بازار به شما امکان می‌دهد تا با مشتریان خود آشنا شوید، آنچه در بخش بازار خود لازم است را مشخص کنید و تعیین کنید که چگونه می‌توانید با محصول یا خدمات خود به بهترین نحو آن نیازها را برآورده کنید. این امر به شما کمک می‌کند استراتژی‌های بهتر بازاریابی را از بالا به پایین طراحی و اجرا کنید.

بخش بندی بازار به شما کمک می‌کند تا مشتریان خود را بشناسید، آنچه که در بخش بازارتان لازم است را شناسایی کنید و تعیین کنید که چگونه می‌توانید با محصول یا خدمات خود به بهترین نحو آن نیازها را برآورده کنید.

  1. پیام‌های بازاریابی قوی تری ایجاد کنید.

وقتی می‌دانید با چه کسی صحبت می‌کنید، می‌توانید پیام‌های بازاریابی قوی‌تری ایجاد کنید. در این صورت خواهید توانست از زبان عمومی و مبهمی که با مخاطبان گسترده صحبت می‌کنید، دوری کنید. در عوض، می‌توانید از پیام رسانی مستقیم استفاده کنید تا به نیازها، خواسته‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد مخاطب مورد نظرتان پاسخ دهید.

ویدیو پییشنهادی : آموزش خلق و مدیریت برند

آموزش خلق و مدیریت برند

2.مؤثرترین تاکتیک های بازاریابی را مشخص کنید.

با وجود ده‌ها تاکتیک بازاریابی در دسترس، دشوار خواهد بود تا بدانید مخاطبان ایده آل شما چه چیزی را جذب خواهند کرد. استفاده از انواع مختلف بخش بندی بازار شما را به سمت استراتژی‌های بازاریابی راهنمایی می‌کند که به بهترین وجه کارساز هستند. زمانی که مخاطبی که مورد هدف قرار گرفته‌اید را بشناسید، می‌توانید بهترین راه حل‌ها و روش‌های دستیابی به آن‌ها را تعیین کنید.

  1. طراحی تبلیغات هدفمند

در سرویس‌های تبلیغاتی دیجیتال، می‌توانید مخاطبان را بر اساس سن، مکان، عادات خرید، علایق و موارد دیگر هدف قرار دهید. هنگامی که از بخش بندی بازار برای تعریف مخاطبان خود استفاده کنید، این خصوصیات دقیق را می‌دانید و می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد تبلیغاتی دیجیتالی مؤثرتر استفاده کنید.

4.به جذب (و تبدیل) کیفیت منجر شود.

هنگامی که پیام‌های بازاریابی شما واضح، مستقیم و هدفمند است، افراد مناسب را جذب می‌کند. شما چشم اندازهای ایده آل را ترسیم می‌کنید و احتمالاً مشتریان بالقوه را به خریداران تبدیل می‌کنید.

5.برند خود را از رقبا متمایز کنید.

خاص‌تر بودن در مورد گزاره‌های ارزشی و پیام رسانی نیز به شما امکان می‌دهد در کنار رقبا ایستادگی کنید. به جای ترکیب با مارک‌های دیگر، می‌توانید با تمرکز بر نیازها و خصوصیات خاص مشتری، برند خود را از دیگران متمایز کنید.

  1. وابستگی عمیق‌تر مشتری ایجاد کنید.

هنگامی که می‌دانید مشتریان شما چه چیزی می‌خواهند و به چه چیزی نیاز دارند، می‌توانید پیشنهادهایی را ارائه دهید که برای آنان منحصر بفرد تلقی شوند. این ارزش و پیام متمایز منجر به ایجاد پیوندهای محکم بین مارک ها و مشتریان می‌شود و میل به ماندگاری برند را ایجاد می‌کند.

  1. فرصت‌های نیچ مارکت را مشخص کنید.

بازاریابی Niche، فرآیند شناسایی بخش‌های صنایع است که مخاطبان زیادی را در خود جای داده است و می‌توان به روش‌های جدیدی از آن‌ها استفاده کرد. هنگامی که بازار هدف خود را تقسیم می‌کنید، می‌توانید نیچ مارکت‌های تحت نظارت را پیدا کنید و بتوانید محصولات و خدمات جدیدی را برای آن‌ها ایجاد کنید.

  1. متمرکز باشید.

هدف گذاری در بازاریابی، اهداف پیام رسانی شما را به خوبی دنبال می‌کند. این هدف گذاری به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های جدید بازاریابی را شناسایی کرده و از حواس پرتی‌هایی که شما را از بازار هدف جدا می‌سازد، دوری کنید.

بخش بندی بازار

سطوح تقسیم بندی بازار:

چهار نوع بخش بندی بازار عبارتند از:

تقسیم بندی جمعیتی

تقسیم بندی روان شناختی

تقسیم بندی رفتاری

تقسیم بندی جغرافیایی

در هر یک از این نوع بخش بندی بازار، چند زیر مجموعه بیشتر مخاطبان و مشتریان را طبقه بندی می‌کند.

تقسیم بندی جمعیتی:

تقسیم بندی جمعیتی یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین انواع تقسیم بازار است و به داده‌های آماری در مورد گروهی از افراد اشاره دارد.

نمونه‌های بخش بندی بازار جمعیتی:

سن

جنسیت

درآمد

محل زندگی

وضعیت خانوادگی

درآمد سالانه

تحصیلات

قومیت

گاهی اوقات یک تجارت ممکن است از موارد زیر برای طبقه‌بندی مخاطبان تجاری خود استفاده کند:

اندازه شرکت

نوع صنعت

عملکرد شغلی

از آنجا که اطلاعات جمعیتی آماری بر اساس واقعیت است، معمولاً استفاده از سایت‌های مختلف برای تحقیقات بازاریابی از این نوع بسیار ساده است.

یک مثال ساده از تقسیم‌بندی جمعیتی می‌تواند یک تولید کننده وسیله نقلیه باشد که یک مارک لوکس اتومبیل(مثلاً مازراتی) را به فروش می‌رساند. این شرکت احتمالاً مخاطبی که درآمد بالاتری دارد را هدف قرار می‌دهد.

مقاله پییشنهادی :نقش برندینگ در تعیین مسیر کسب و کار

 نقش برندینگ در تعیین مسیر کسب و کار

یک مثال دیگر ممکن است برندی باشد که یک بستر بازاریابی سازمانی را به فروش می‌رساند. این مارک احتمالاً مدیران بازاریابی شرکت‌های بزرگتر(به عنوان مثال با 500+ کارمند) در توانایی تصمیم‌گیری در خرید برای تیم‌های خود را هدف قرار می‌دهند.

تقسیم بندی روان شناختی:

تقسیم بندی روانشناختی، مخاطبان و مشتریان را طبق عواملی طبقه‌بندی می‌کند که به شخصیت و ویژگی‌های آن‌ها مربوط می‌شود.

نمونه‌های بخش بندی بازار روان شناختی:

صفات شخصیتی

ارزش‌های شخصی

نگرش‌های ذهنی

منافع

سبک زندگی

تأثیرات روانی

باورهای ناخودآگاه و آگاهانه

انگیزه‌ها

اولویت‌های زندگی

بخش بندی بازار

عوامل تقسیم بندی روانشناختی شناسایی آن‌ها کمی دشوارتر از جمعیت شناختی است زیرا ذهنی هستند. آن‌ها متمرکز بر داده نیستند و برای کشف و درک نیاز به تحقیق دارند.

به عنوان مثال، مارک تجاری لوکس ممکن است تمرکز خود را روی مشتریانی انجام دهد و در مورد جایگاه آن‌ها ارزش قائل باشند. در حالی که پلت فرم بازاریابی سازمانی ممکن است مدیران بازاریابی که دارای انگیزه افزایش بهره وری هستند و ارزش تیم اجرایی خود را نشان می‌دهند را هدف قرار دهد.

مقاله پییشنهادی :تدوین استراتژی برندینگ

تدوین استراتژی برندینگ

تقسیم بندی رفتاری:

در حالی که تقسیم بندی جمعیتی و روانی بر مشتری متمرکز است، بخش بندی رفتاری بر نحوه عملکرد مشتری متمرکز است.

نمونه‌های بخش بندی بازار رفتاری:

عادات خرید

عادات خرج کردن

وضعیت کاربر

تعامل تجاری

تقسیم بندی رفتاری شما را ملزم به دانستن اقدامات مشتری می‌کند. این فعالیت‌ها ممکن است مربوط به نحوه تعامل مشتری با نام تجاری شما یا سایر فعالیت‌هایی باشد که به دور از نام تجاری شما اتفاق می افتد.

یک نمونه تقسیم بندی رفتاری ممکن است یک برند لوکس اتومبیل باشد که قصد دارد مشتریانی را انتخاب کند که در سه سال گذشته یک وسیله نقلیه رده بالا را خریداری کرده‌اند. پلتفرم بازاریابی ممکن است روی افرادی که در یکی از وبینارهای رایگان خود ثبت نام کرده‌اند، تمرکز کند.

ویدیو پییشنهادی :اصول بازاریابی

اصول بازاریابی

تقسیم بندی جغرافیایی:

تقسیم‌بندی جغرافیایی، ساده‌ترین نوع تقسیم بندی بازار است و مشتریان را بر اساس مرزهای جغرافیایی دسته‌بندی می‌کند.

نمونه‌های بخش‌بندی بازار جغرافیایی:

کد پستی

شهر

کشور

شعاع اطراف یک مکان خاص

اقلیم

شهری یا روستایی

تقسیم‌بندی جغرافیایی می‌تواند به یک مرز جغرافیایی تعریف شده(مانند شهر یا کد پستی) یا نوع مساحت(مانند اندازه شهر یا نوع آب و هوا) مربوط شود.

نمونه‌ای از تقسیم‌بندی جغرافیایی ممکن است شرکت خودروسازی لوکس باشد تا مشتریانی را که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند را انتخاب کند. پلت فرم بازاریابی ممکن است تلاش‌های بازاریابی خود را در اطراف مراکز شهری که احتمالاً مشتریان هدف‌شان در آنجا کار می‌کنند، متمرکز کند.

مقاله پییشنهادی :استراتژی قیمت گذاری

نحوه ایجاد استراتژی تقسیم بازار:

اکنون می‌دانید بخش بندی بازار به چه معنا است، چرا مهم است و چهار نوع بخش بندی بازار وجود دارد. وقت آن است که این اطلاعات را عملی کنید.

برای یادگیری در مورد مخاطبان خود و یافتن فرصت‌های جدید بازاریابی و محصول، از فرآیند تقسیم بازار استفاده کنید.

مشتریان موجود خود را تجزیه و تحلیل کنید.

برای مشتری ایده آل خود یک شخصیت خریدار ایجاد کنید.

فرصت‌های بخش بندی بازار را مشخص کنید.

در مورد بخش بالقوه خود تحقیق کنید.

آزمایش و تکرار کنید.

برای ساختن کمپین‌های بازاریابی بهتر از بخش بندی بازار استفاده کنید:

بخش بندی بازار به برند شما کمک می‌کند تا در مورد مخاطب و اهداف خود شفاف باشد. می‌توانید با مخاطبان خود آشنا شوید، ببینید که چگونه بهتر می‌توانید به آن‌ها خدمت کرده و به آن‌ها برسید و بازارهای جدیدی پیدا کنید که بتوانید در آن‌ها رشد کنید.